Przebudowa ul. Borkowskiej – założenia do projektu

10 lutego 2018

Rozpoczęto kolejną bardzo dużą inwestycję na Klinach – dopasowanie ul. Borkowskiej do aktualnych potrzeb mieszkańców. Obecnie opracowywane są założenia do projektu przebudowy.

Zawnioskowano o uwzględnienie 3 następujących rozwiązań: zbudowanie ronda z ruchem okrężnym zamiast obecnego skrzyżowania z ul. Zawiłą, zbudowanie ścieżki rowerowej wzdłuż całej ulicy, utworzenie nowego przejścia dla pieszych przy dojściu do Orlika, restauracji i przedszkola.
Rondo z ruchem okrężnym to najlepsze rozwiązanie na korki i zwiększenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ulic Borkowskiej i Zawiłej. Doświadczenia z innych rejonów Krakowa wskazują, że zbudowanie ronda przynosi większe korzyści niż zamontowanie sygnalizacji świetlnej, która zazwyczaj potęguje korki. Rondo to płynny, a zarazem spowolniony i bezpieczny ruch samochodowy, czyli łatwy wyjazd z ul. Borkowskiej w oba kierunki ul. Zawiłej.

Kilkanaście tysięcy mieszkańców, mnóstwo dzieci i duża popularność rowerów na naszym osiedlu, to powody wniosku o budowę ścieżki rowerowej. Ścieżka ma być elementem osiedlowej infrastruktury rekreacyjnej – zabiegamy też o utworzenie na Klinach stacji wypożyczalni oraz rozszerzenia strefy miejskich rowerów Wavelo. Poszerzanie oferty sportowo-rekreacyjnej, to jeden z priorytetów mojej pracy radnego. Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Borkowskiej połączy Kliny z inną nową ścieżką rowerową, o czym napiszę już wkrótce.

Nowe przejście dla pieszych na ul. Borkowskiej, chcę usytuować przy skrzyżowaniu z ul. Kadłubka. Jest potrzebne osobom udającym się na Orlika, do przedszkola i do restauracji. To ważny element poprawienia bezpieczeństwa pieszych w tym rejonie.

Rozważane jest zbudowanie drugiego ronda z ruchem okrężnym – zamiast obecnego skrzyżowania ulic Borkowskiej, Fortecznej i Krygowskiego. Budynek restauracji stojący przy skrzyżowaniu ogranicza widoczność w tym miejscu, a w przyszłości natężenie ruchu aut i pieszych na pewno tu wzrośnie – w forcie będzie funkcjonować Klub Kultury Kliny, a nowy park przyciągnie wielu spacerowiczów. Rondo zwiększyłoby bezpieczeństwo, ale problemem uniemożliwiającym jego zbudowanie może okazać się brak miejsca – rondo musiałoby być na tyle duże, by mogły po nim jeździć autobusy.